장희원
@photographic.eryngiumhttp://eryngiumed.creatorlink.net
난입-력
아티스트 스테이트먼트
인간은 성장하면서 자신의 몸을 잊어간다.
아직 수신 완료하지 못한 자극에 대한 때 이른 반응만이 습관적으로 튀어나온다.
이제는 처음 눈을 떴을 때 세상을 관찰한 방식으로 보지 못하고, 처음 걸었을 때 발을 내디딘 압력으로 지면을 느끼지 못하며, 처음 숨을 쉴 때처럼 공기를 느끼지 못한다. 더 이상 세상이 새롭지 않다고 생각해서 스스로 버려버린 기다림의 시간일까. 매일 언어를 사용하지만 사전을 독서하는 것은 어색한 사람이 많다. 피부는 매일 촉감을 위해 기능하지만 그 피부를 느끼는 것, 나아가 피부가 세상과 접촉함을 의식하는 것은 연습 없이는 어려운 일이다.
피부를 쓸고 지나간다는 것이 무엇인지, 흡수된다면 어떤 기분인지, 무엇이 보이고 느껴지는지 찬찬히 다시 짚어본다. 액체가 피부의 결을 따라 흐르고, 수분이 모공을 투과해 몸속으로 들어가고, 사라진 수분으로 피부가 바싹 말라붙어버려 호흡조차 달라지는 변화들을 기록한다. 무뎌진 몸의 신호를 다시금 일깨우는 과정은 살아가는 현재의 이 순간을 새롭게 바라보게 한다. 그 시작을 몸의 가장 바깥, 피부에서부터 시작한다.
자극과 반응 사이에는 공간이 있다.
스스로의 반응을 선택하는 우리의 힘이 그 공간에 있다.
그리고 우리의 성장과 자유는 그 반응에 달려 있다.
- 빅터 프랑클(Viktor E. Frankl), 1946
스스로의 반응을 선택하는 우리의 힘이 그 공간에 있다.
그리고 우리의 성장과 자유는 그 반응에 달려 있다.
- 빅터 프랑클(Viktor E. Frankl), 1946
몸의 감각을 내·외부의 직접적인 자극이 아닌 지레짐작으로 섣불리 작동시키는 것은 어느 순간 당연한 몸의 작동 방식으로 고착화되기 마련이다. 습관과 무시로 무뎌진 몸의 본래 반응을 회복하려는 시도는 그 자체로 자가 치유를 가능케 한다. 상처가 생기면 시간이 걸리더라도 언젠가 자연스럽게 메꿔지는 피부처럼, 손짓과 눈짓이 합을 맞추는 순간의 반응을 기록하며 화면을 메운다. 손마디에 쓸려 미세하게 일어나는 표면의 결을 시간이 걸리더라도 손끝으로 수신이 완료될 때까지 손짓한다. 지워지지 않는 손짓과 손짓 사이를 잇는 공간이 화면에 생기며 우리의 눈은 비로소 화면의 모든 면을 볼 수 있게 된다. 셔터를 누르는 순간이 지나간 시간, 바르자마자 뜨겁게 달아올랐다 식어버리는 풀, 걷잡을 수 없이 퍼져나가는 먹의 습도를 피부의 호흡으로 어루만진다.
몸의 무뎌진 신호와 잊힌 수신 기능을 회복하는 일은 끝없는 나의 그림자를 쫓는 행위이다. 그림자를 이루는 본래 감각의 자연스러운 작동 방식을 회복하고자 한다. 이를 위한 반복적 훈련은 과거에 분명 존재했던 기능의 흔적들이 계속해서 현재의 분신을 만들어내며 이루어진다.
존재현실과 존재지향1의 무한한 틈 사이에서,
일상을 살아가는 순간순간이 온전히 다가오는 경험이 다시금 가능해지기를.
Anne Chang
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A Force, Through
Artist Statement
Humans forget their bodies as they grow older.
Only habitual reflex springs out of stimulations of the outside world.
It's impossible to observe the world like we did when we opened our eyes for the very first time, or feel the pressure on our feet like we did when we took our first steps, and can't possibly feel the air as desperately as we first breathed. Could it be caused by hours of patience thrown away due to a certain feeling that this world is not new enough to explore with care? There aren't many people who read the dictionary as a form of study even though they use language on a daily level. Skin functions every second for the sense of touch but to feel that skin and to consciously feel the skin actually touching with the world is hard practice by itself.
It's necessary to take time and understand what it means to brush off skins, and to feel it absorb, see and feel its senses as a whole. This exhibition includes records of liquid figures dripping through the tunnels of the surface of skins, humidity forcing through the holes of our skin and expanding in our inner bodies, and the absence of humidity on the surface making it exsiccate and changing our breathing patterns. This process of awakening body signals that have dullen over life and time changes our aspects of taking in 'the present' completely differently.
"Between the stimulus and response, there is a space.
And in that space lies our freedom and power to choose our responses.
In our response lies our growth and our freedom."
- Viktor E. Frankl, 1946
And in that space lies our freedom and power to choose our responses.
In our response lies our growth and our freedom."
- Viktor E. Frankl, 1946
Functioning body's senses through prejudice and inertia ignoring the direct stimulus given from the inside and the outside world, distorts the body system. The attempt of recovering the body's primary response dullen by numerous ignorance and habits itself helps self-therapy on multiple levels. Just like our natural skin's function of healing itself after damage and injury through time, the artist covers the empty surface with records of moments where the hand-gestures and eye-sights meet as one. One takes time to receive the complete signals of surface's sense information that arises from the knuckles to reach till the fingertips. The eyes can finally see all sides of the surface as spaces appear from intersecting indelible hand gestures made by the self. Frictions are created through skin's respiration interacting with the seconds passed after pressing the camera shutter, glue heating and cooling in a flash, and the humidity of Korean ink2 that spreads and absorbs beyond control.
The attempt of recovering the body's dullen system and forgotten signal paths is an endless practice of trailing one's shadows. The artist aims to recover the primary senses' natural functions; one's shadow. And this repetitive practice happens through present incarnations of function's past traces that evidently existed before.
Between the infinite gap of presence-reality and presence-orientation3,
with hopes that it will once again be possible to fully experience all the fine moments in life.
1. 빅터 프랑클은 존재현실(목적 없이 삶에 던져진 인간)과 존재지향(목적을 찾으려는 인간) 사이에 생기는 공백을 환자 스스로 일궈나갈 수 있도록 방법을 모색하는 방식으로 정신질환을 치료하는 ‘로고테라피’ 치료법을 개발했다.
2. Korean ink is usually used in traditional paintings. It consists of extremely fine particles of carbon pigment, usually lamblack('soot'), dispersed in an aqueous solution with glue or gum binder called rabbit skin glue.
3. Frankl created 'logotheraphy' which is an existential psychotherapy that helps patients to find ways to cultivate through the gap between presence-reality(life given without purpose) and presence-orientation(human's nature of wanting to find a purpose) by one's self.
난입-력(A Force, Through), 2023. 사철 제본 책, 176 ✕ 248mm
난입-력(A Force, Through), 2023. 사철 제본 책, 176 ✕ 248mm
난입-력(A Force, Through), 2023. 장지에 먹, 16 ✕ 21cm
분신의 길(Ways of Incarnation), 2023. 석고, 캐스팅, 가변크기,
난입-력(A Force, Through), 2023. 장지에 먹, 16 ✕ 21cm,
훈련2연작, 2023. 리넨에 먹, 1500 ✕ 1850cm
난입-력(A Force, Through), 2023. 장지에 먹, 16 ✕ 21cm,
훈련2연작, 2023. 리넨에 먹, 1500 ✕ 1850cm
분신의 길(Ways of Incarnation), 2023. 석고, 캐스팅, 가변크기,
훈련1 연작, 2023. 나무 판넬에 장지, 먹, 분채, 가변설치, 64 ✕ 53cm
훈련1 연작, 2023. 나무 판넬에 장지, 먹, 분채, 가변설치, 64 ✕ 53cm
분신의 길(Ways of Incarnation), 2023. 석고, 캐스팅, 가변크기
회복 테라피(Recovery Therapy), 2023. 리넨에 디지털 프린트, 37 ✕ 52cm
훈련2연작, 2023. 리넨에 먹, 1500 ✕ 1850cm